Monday, October 27, 2008

Kesempatan bercanda di pantai..


Berkesempatan bercanda di pantai bersama cousin ku Mai & maklang satu family bagi melepaskan tekanan dan penat. Beriya-iya dia ajak. Aku & my bro ikutkan jugak. Dah lama tak picnic mcm masa kecik-kecik dulu. Sekali sekala seronok gak. Merapatkan silaturrahim dalam keluarga.

Wednesday, October 22, 2008

Umrah Ramadhan 1429H di Madinah


15 SEPTEMBER 2008 (15 RAMADHAN 1429H)
Perjalanan Melakar Cinta di Syurga

3.00pm waktu tempatan. Aku, mama, makcik maznah & seluruh jemaah Andalusia Travel & Tours berangkat meninggalkan tanahair & sanak saudara. Perjalanan selama hampir 9 jam benar-benar menguji kami. Suhu aircond Saudi Air yang sejuk buat aku hampir demam. Risau menyelubungi krn sehari sebelum berangkat aku kurang sihat.


Kami tiba di King Fahd International Airport di Dammam jam 10.45pm waktu tempatan. Menantikan waktu maghrib untuk berbuka puasa setelah 12 jam menahan kelaparan & dahaga. Aku sempat menjenguk Airport Dammam dari tingkap pesawat. Tempat apa ni? Macam padang jarak. Berbeza benar dengan KLIA yang penuh dengan kehijauan pokok.

Setelah berbuka puasa dengan kurma & roti, Saudi Air meneruskan penerbangan lagi membawa kami terus ke Madinah Al-Munawarrah, tanah haram di mana jasad Rasulullah disemadikan. Aku sudah mula bergenang air mata. Mulut tidak henti berselawat. Guruku, Ustaz Yaacob, Imam Besar Masjid Al-Azim berpesan, di sana kena banyakkan selawat. Ustaz Yaacob telah tiba di Makkah kerana penerbangannya beberapa hari lebih awal daripada kami.


Ya Rasulullah, tidak sabar utk aku menjejakkan kaki mengunjungimu. Aku datang ya Rasulullah... Aku datang..
Saudi Air mendarat di Madinah 1 jam 40 minit kemudian. Ya Rasulullah, aku berpijak di bumi yang sama. Syukur alhamdulillah kami selamat mendarat. Waktu isya baru berkumandang. Aku membaca doa memasuki kota Madinah.

Suhu dalam 32 degree celcius.Bahang terasa walaupun malam. Selesai mengambil beg & cop immigration, mutawif membawa rombongan kami terus ke hotel.Sempat mutawif tunjuk sempadan tanah haram dan tanah halal. Dari jauh kelihatan Masjid Nabawi yang terang benderang menerangi kota itu.Hotel kami betul-betul bersebelahan masjid Nabawi.Alhamdulillah. Kami tinggal berempat, termasuk seorang jemaah umrah yg baru kami kenali. Cukup aku memanggilnya makcik ani. Dari sini bermula kemesraan antara kami. Kami terus berehat. Ada juga jemaah yang mempunyai kudrat untuk terus ke masjid menunaikan jama' fardu & tarawih.

Ziarah Selamat Datang

16 SEPTEMBER 2008 (16 RAMADHAN 1429H)

Mengisi hari-hari di Madinah

Masjid Nabawi

Kami bangun awal untuk bersahur. Subuh di Madinah dalam pukul 4.50am. Awal ke masjid dapat minum air zam-zam. Masih terasa bahang spt mlm td.Bila menjejakkan kaki di perkarangan masjid nabi itu, terasa sayu sangat. Semakin dekat kaki melangkah ke Uthman bin Affan gate, semakin rasa diri ini terlalu dekat dengan Rasulullah. Selawat & doa memasuki masjid mengiringi langkahku. Askar perempuan arab dengan jilbab hitam yang menutupi muka sudah menanti. Kena cek la beg aku. Tak bawak hp la.

Tersergam indah. Berbeza spt masjid di tanahair. Ramainya org dlm masjid ni. Kebanyakan mereka sedang solat sunat & membaca al-Quran. Ganjaran pahala bersolat di masjid nabi ini 1000x ganda berbanding solat di tanahair. Syukurnya ya Allah dengan kurniaanMu ini lebih-lebih lagi solat yang aku kerjakan di bulan puasa. Moga-moga Kau terima segala amalanku. Makbulkanlah segala doaku. Aku terus mengerjakan solat sunat tahayatul masjid & tahajud sementara menunggu azan Subuh.

Ziarah Qudum ( Ziarah Selamat Datang )

Waktu melawat Makam Rasulullah & Raudhah bagi kaum wanita dari jam 7 - 9 pagi. Setelah solat subuh, ramai berasak-asak ke makam rasulullah. Sambil melalui bekas air zam-zam yang disediakan, mama ajak makcik maznah minum seteguk.Sah, mama dah terlupa kami sedang berpuasa..haha! Teruk aku & makcik ani gelak. Siap nak tambah lg seteguk tuh. Ada mak arab yang memandang kehairanan dan ada pula yang tersenyum dengan gelagat kami.

Kami dibantu seorang mutawif bagi melakukan ziarah qudum. Kami menunggu giliran mengikut negara. Sambil menunggu, ustazah yang berasal dari indonesia itu menerangkan serba sedikit apa yang perlu kami lakukan di dalam raudhah dan maqam rasulullah dimana kedua-dua tempat itu terletak di dalam masjid nabawi itu sendiri. Selalunya masjid Nabawi ditutup pada jam 11pm dan dibuka pada jam 3 am tapi pada bulan Ramadhan dibuka sepanjang masa.

Dari sini aku dapat saksikan pelbagai ragam manusia. Hanya perlu bersabar dan senyum selalu. Jangan marah! Ini tanah haram. Kena sabar banyak-banyak. Perempuan arab nih besar-besar berbeza dgn perempuan asia mcm aku nih. Sekali tolak melayang.

Maqam Rasulullah & Raudhah

Giliran semakin menghampiri. Berdebar-debar. Takut kena tolak pun ada. Kat sini tak boleh cakap, mcm-mcm perkara boleh berlaku. Ya Allah, mudahkanlah. Hati semakin sayu. Aku semakin dekat dengan jasad Rasulullah. Semakin lama semakin dekat dengan Raudhah, yang kedudukannya bersebelahan dengan maqam s.a.w. Ustazah kata, kalau berpijak kat carpet color hijau yang berbeza dgn carpet biasa, itulah raudhah. Waktu ni maqam tutup, ada construction jadi boleh melawatnya di raudhah. Orang ramai dah bertolak-tolak. Keadaan jadi semakin tegang. Terlalu ramai yang berasak masuk. Ini boleh membabitkan nyawa. Aku pegang mama kuat-kuat. Janganlah jatuh..janganlah..Kami melalui maqam.

Assalamualaika Ya Rasulullah S.A.W..

Salam ku hulur buat junjungan tercinta. Air mata mengalir deras walaupun ditolak dan diasak. Ku sampaikan juga salam yang diamanahkan kepadaku daripada mereka yang berada di tanahair. Disinilah nabi kita wafat. Disinilah biliknya bersama Saidatina Aishah. Di pangkuan isteri tercinta malaikat maut datang menjalankan tugas dan amanah.

Assalamualaika Ya Saidina Abu Bakar As-Siddiq..
Assalamualaika Ya Saidina Umar Al-Khattab..

Salam ku hulur buat teman-teman yang dimaqamkan bersebelahan dengan maqam Kekasih Allah itu.

Kaki ini semakin melangkah ke hadapan. Mencari tiang-tiang berwarna putih. Di antara maqam Rasulullah dan mimbar dalam masjid ini dinamakan Raudhah.Raudhah ialah kawasan tapak bekas rumah Rasulullah. Juga dikenali taman syurga dunia. Aku disini?? Benarkah? Syukur yang tak terhingga padaMu ya Allah. Aku berada di tempat yang mustajab berdoa. Punyalah ramai orang bertolak-tolak. Ya Allah, kabulkanlah permintaanku. Lain benar perasaan di sini. Syahdunya semacam. Takkan ku lupa sampai ke akhir hayat.

Dugaan Ujian Allah

Cuaca pada siang hari itu terlalu panas mencecah 50 degree celcius. Nak tak nak kenalah berpanas ke masjid. Sejadah dijadikan penutup kepala. Hebat dugaan puasa kali ini. Setelah solat sunat terawih malam itu, aku mula merasai kelainan pada tubuh badanku. Batuk semakin teruk. Badan semakin lemah. Aku jatuh sakit. Peliknya, tak demam pun.

Keesokkannya seperti biasa menguatkan badan menunaikan solat subuh berjemaah & meruangkan waktu di masjid untuk beribadat. Azan Zohor pula berkumandang dalam lingkungan 12.30pm. Kepala dah mula sakit. Teramat sakit. Tak pernah kena mcm ni seumur hidup aku. Adakah ini dugaan untukku? Sakitnya Ya Allah.. sakit sangat-sangat.

Aku terbaring di masjid setelah solat Zohor. Sakitnya tuhan sahaja yang tahu. Menahan kesakitan daripada malam itu buat aku laju mengalirkan air mata. Kerana terlalu sakit menahan, tergerak hati aku berdoa:

Ya Allah, kalau dah sampai ajalku di sini, aku redha ya Allah. Di masjid ini, di tanah haram ini, di bulan yang baik ini. Maka ampunilah segala dosaku dan terimalah taubatku.

Semakin lama semakin sakit. Dan aku terlena di situ sampai waktu Asar sambil mendengar bacaan al-Quran mama. Apabila azan berkumandang, sakitku masih belum reda. Buka je mata, seorang gadis Indonesia dengan jubah hitam senyum padaku. Dia memperkenalkan dirinya Mariati. Dari situ perkenalan kami. Bersih je muka dia.

Setelah solat Asar,mama menemani aku ke farmasi beli antibiotic. Sempat beli mineral water yang sebesar 5 liter tu. Ayah risau keadaan aku & berpesan minum air lebih. Nekad kena habiskan air botol tu. Malam itu aku berbuka puasa seorang diri di dalam bilik. Mama, makcik maznah & makcik ani berbuka puasa di masjid. Seronoknya mereka. Setelah solat fardu & jama, aku tidur secukupnya. Berdoa moga sihat tubuh badan.





Menziarahi Kota Madinah Al-Munawwarrah

18 SEPTEMBER 2008 (18 RAMADHAN 1429H)

Menziarahi Kota Madinah Al-Munawarrah

Perkuburan Baqi’

Aku menggagahkan tubuh. Mutawif kami kali ini Ustaz Hj Mustopha. Indonesian. Salah seorang pelajar universiti di Makkah. Tempat pertama yang kami lewati ialah Perkuburan Baqi’. Sayu menyelubungi. Di sinilah Rasulullah selalu mundar mandir selepas isya hinggalah subuh sebelum kewafatan baginda. Disini Allah memberi 2 pilihan pada Nabi sama ada kuasa & kekayaan atau dicabut nyawa. Baginda memilih dicabut nyawa. Kata baginda pada Saidatina Aisyah, baginda memilih pilihan itu kerana terlalu rindu pada Allah.
Terletak ke arah timur di pinggir bandar. Perkuburan Baqi’ ialah perkuburan ahli-ahli madinah sebelum zaman Rasulullah saw lagi. Disinilah isteri-isteri, putera-puteri dan sahabat-sahabat Nabi disemadikan. Antaranya Saidina Uthman bin Affan dan Saidatina Fatimah. Salam sejahtera kuhulurkan.

Masjid Quba

Suatu kebanggaan berada di masjid ini. Lebih kurang 4.8km dari Masjid Nabawi, inilah masjid pertama dibina oleh Rasulullah bersama para sahabat ketika baru tiba di madinah pada awal hijrah.

Masjid ke-4 termahsyur selepas Masjidil Haram, Nabawi, Masjidil-Aqsa ini mempunyai kelebihannya. Hadis Nabi yang bermaksud, “ Barangsiapa yang bersuci di rumahnya di Madinah, kemudian ke masjid Quba’ sama ada berjalan kaki atau berkenderaan dan solat 2 rakaat di masjid tersebut, kemudian pulang ke Madinah, ia akan mendapat pahala seperti mengerjakan satu Umrah”. Dengan berbekalkan wudu’ dari hotel tadi aku terus melangkah masuk dan mengerjakan tahayatul masjid diiringi doa.

Jabal Uhud / Tanah Perkuburan Uhud

Bukit yang amat bersejarah. 12km dari Masjid Nabawi.

Menurut Ustaz Mustopha, jika diperhatikan bukit ini sebelah berwarna merah sebelah lagi berwarna hitam. Merah itulah darah para syuhada yang gugur sewaktu perang Uhud. Suatu masa dulu banjir disini dan habiskan terbongkar perkuburan ini tapi jasad mereka tetap cantik. Terpegun aku mendengarnya.
Cuaca sememangnya panas tidak mematahkan semangat aku untuk mengetahui segalanya tentang tanah haram ini.

Disinilah kubur Saidina Hamzah. Singa Allah yang gugur di medan peperangan. Dadanya di kelar dan hatinya di makan oleh seorang wanita. Kejam. Bayangkan bila berada di tempat mustajabnya doa ini. Bayangkan berada waktu perang tika ini? Sedih.. teramat sedih..


Assalamualaika ya Saidina Hamzah R.A..


Masjid Qiblatain


Perjalanan kami diteruskan. Kali ini Masjid 2 Qiblat. Wahyu turun (Surah Al-Baqarah ayat 144) yang memerintahkan baginda menukar arah qiblat ketika bersolat 2 rakaat di dalam masjid ni.


Dari luar bentuk kubahnya tak jauh beza dengan Masjid Quba.

Ladang Kurma

Agak mahal sedikit tapi segar berbanding di pasar besar. Of course lagi fresh dari yang jual kat Tesco.! Shopping la.. Kat sini takde Yussof Tayyob punya ye. Kurma terbaik ialah Kurma Nabi. Nabi bersabda bermaksud orang yang memakan 7 buah kurma yang baik sebelum sarapan, maka pada hari itu dia tidak akan tertimpa racun, sihir dan tidak diganggu setan. Of course kurma ini agak mahal berbanding kurma lain. Kalau tak salah sekilo dalam SR75/RM75. Setelah berkunjung, kami balik ke hotel untuk bersiap solat Zohor.

Perjalanan sebagai Tetamu Allah

19 SEPTEMBER 2008 (19 RAMADHAN 1429H)

Ziarah Wada’ / Ziarah Selamat Tinggal


Selesai Subuh berjemaah, kami melakukan ziarah wada’, sebagai penghormatan kepada Rasulullah. Kubah berwarna hijau di Masjid Nabawi ini ialah kedudukan Maqam Rasulullah. Ianya sebagai tanda kerana suatu masa dulu pernah berlaku percubaan mencuri jasad Rasulullah di tanah haram ini.
Kami menziarahi maqam dan raudhah kali terakhir. Seperti biasa menunggu giliran dan berasak-asak.

Ya Allah, semoga kedatangan ku kali ini bukan yang terakhir. Luaskan pintu rezeki yang Kau berkati agar aku dapat hadir sekali lagi. Aku rindukan tempat ini, Ya Allah. Sekiranya aku tidak dapat hadir disebabkan ajal atau masalah kesihatan, Kau serulah anak-anak & zuriatku untuk datang berziarah.

Doa ini diajarkan oleh Ustaz Yaacob pada kami. Guru kami ini berpesan agar doa ini dibaca di setiap tempat-tempat suci di Madinah & Makkah. Insya Allah.

Menangis seperti budak kecil ( secara jujur). Perasaan yang sukar diungkap tapi itulah kebenaran. Terlalu sedih meninggalkan Rasulullah dan kota ini. Sedangkan ketika blog ini ditulis, aku masih menitiskan air mata mengingatinya. Masyarakat di sini baik-baik. Peramah. Aku sukakan kota ini. Tetapi sudah tiba masanya. Selamat tinggal Madinah, selamat tinggal sahabat baruku, Mariati.

Keberangkatan Ke Kota Makkah

Terasa seperti Allah pula menantiku sebagai tetamuNya. Selepas solat Jumaat, kami berangkat. Beg telah diuruskan. Mcm bukit. Dengan pakaian ihram, kami berangkat ke Miqat Bir Ali. Around 10km dari bandar Madinah.


Aku menunaikan solat sunat ihram disini. Selesai solat, menjadi kewajipan untukku berniat. Kalau tak, tidak sah umrah aku.

Sahaja aku mengerjakan umrah dan berihram aku dengannya kerana Allah Taala.

Maka segala 13 pantang larang dalam ihram wajib aku patuhi.

Labbaikallahummalabbaik. Labbaikalasyarikalakalabaik. Innallhamdawanni’mata lakawalmulk. Lasyarikalaq.

HambaMu datang menyahut panggilanMu, Tuhan yang tiada sekutu bagiMu. Sesungguhnya segala pujian, nikmat & kerajaan adalah kepunyaanMu dan tiada sekutu bagiMu

Singgah jap kat stesen minyak. Nak jalan jauh ni. Lebih kurang 6 jam perjalanan dengan berihram. Ya Allah, mudahkanlah..

Ini la highway nak ke Mekah. Desert. Bayangkan Rasulullah naik unta je berhijrah ke Madinah. Aku naik bas aircond pon dah terasa jauhnya.
Setelah beberapa jam perjalanan, kami berbuka puasa dalam bas. Kemudian singgah makan. Nasi Mandi Yaman. Wow..sedap tuh..ah lapar-lapar apa lagi. Nasi je dah menyelerakan bila dikenakan dengan lauk pauk lagi la membuka selera. Kami makan beramai-ramai bersama seorang lagi kenalan baru. Aku panggil Kak Bi je. Sekepala juga.

Perjalanan diteruskan..

Perjalanan Ke Mekah

20 SEPTEMBER 2008 (20 RAMADHAN 1429H)
Di Sempadan Tanah Halal - Tanah Haram


Perjalanan jauh ini cukup melesukan. Dalam hati sentiasa bertalbiah. Perasaan takut, risau, tak sabar-sabar semua ada. Dari Madinah nak ke Mekah, sempadannya di Tana’im. Aku tertidur. Ruginya..! Sedar-sedar pelik napa bas gerak perlahan. Lah.. dah masuk tanah haram Mekah rupanya. Jem teruk sgt. Ustaz Mustopha (yang hensem & kacak lagi bergaya..hehe..) beritahu jem nih sebab ramai pak arab nak buat umrah. So kena la keluar ke tanah halal dulu untuk bermiqat.
Jika kita dah memang berada di Mekah dan nak buat umrah, tempat bermiqat adalah di Tana’im dan Ja’ranah. Situasi aku pula berbeza sebab aku dari Madinah maka aku kena la bermiqat di Bir Ali, Madinah. Bermiqat tu ialah tempat di mana kita berniat umrah. Miqat pun bukan sebarangan tanah halal kerana segalanya telah ditetapkan masa zaman Rasulullah lagi. Kami tiba di Kota Mekah jam 12 tengah malam waktu sini. Kami dah risau takut terlewat selesaikan rukun umrah yang lain kerana mengejarkan waktu bersahur.

Ustaz Mustopha : Kalau tak sempat sahur, kita sahur dengan air zam-zam je untuk hari ini.
Aku: (Gulp!) Kak Bi..... larat ker aja ni?
Kak Bi : Insya Allah, jangan risau. Air zam-zam bagus.


Tiba di Mekah

Sampai hotel, kami letak barang-barang di bilik dan terus turun ke lobi secepat mungkin. Jemaah yang lain semua dah menunggu. Antara selebriti dan orang terkenal bersama kami ialah Datuk Hassan Ali ( sentiasa tersenyum memandang kami), Umie Aida dan Mama Juwie. Kami berjalan kaki menuju perkarangan masjid




Ini pintu utama masuk. King Abdul Aziz gate. Jumlah semua gate tak salah aku 99 ker 98 aku pon dah lupa. Walaupun dah habis tarawih masih ramai di dalam masjid. Ada yang baca quran, ada yang tawaf sunat dan solat sunat. Malam ni belum start qiamulail lagi. Masuk jer tersergam indah kaabah. Betul-betul di depan mata.Terpegun.


Biar betul..?! Macam tak percaya. Ramainya umat…! Kami mengaminkan doa yang dibaca Ustaz Mustopha, berniat tawaf lalu menuruni tangga menuju kaabah yang agung lagi mulia. So, rukun umrah no 2 ialah tawaf 7x pusingan dan masih dalam pantang larang ihram. Kami menuju je Hajar Aswad ( rukun hajarul aswad). Di sini bermula dan disini juga berakhir.



“Sahaja aku tawaf umrah 7 kali pusingan, maka mudahkanlah untukku dan terimalah dariku kerana Allah Taala.”


Aku pegang kuat-kuat tangan mama dan kak bi. Takut terpisah dengan org arab yang besar-besar bila tengah khusyuk berzikir mana nak pandang orang. Jangan tolak-tolak yer brader. Sebelum melangkah, aku istilam dulu (istilam ialah kedua tangan melambai kaabah, isyarat mengucup hajar aswad).


Sampai kat rukun yamani pon istilam lagi dan antara yamani dan hajar aswad nih disunatkan berdoa. Sampai hajar aswad jer istilam lagi sekali. Begitulah sehingga 7x pusingan. Teringat guru aku Ustaz Yaacob pesan :



Sekali kaki diangkat, Allah menaikkan darjat dan kemuliaan disisi-Nya. Sekali kaki dijatuhkan, gugurlah segala dosa-dosa yang telah dilakukan. Banyak2 la melakukan tawaf. Semasa tawaf, banyak malaikat yang menyaksikan.



Melakukan tawaf wajib berwuduk. Mesti suci daripada hadas kecil dan besar. Di sini jika bersentuh lelaki dan perempuan wuduk tak batal. Kami mengamalkan wuduk mengikut Mazhab Shafi’ah seperti yang ustaz ajarkan pada kami. Ada yang kata wuduk cara biasa pon boleh. Lelaki disunatkan lari-lari anak. Sepanjang tawaf banyakkanlah zikir dan doa. Kali pertama melakukan tawaf memang kelam kabut. Mujur Kak Bi ada (setiap tahun dia buat umrah). Selesai tawaf, kami menunaikan solat sunat tawaf. Kami memilih tempat solat yang boleh memandang multazam dgn jelas.


Multazam – Salah satu tempat yang paling mustajab berdoa.

Ya Allah, perkenankanlah segala doaku dan gerakkanlah hati sahabat2 aku untuk datang ke sini sama ada melakukan umrah atau haji.

Inilah salah satu doa aku disana.

Menyempurnakan Rukun Umrah

Mengerjakan Saie

Selesai tawaf, terus menuju ke bukit Safa bagi menunaikan saie. Tak berapa jauh daripada kaabah.
”Sahaja aku mengerjakan saie umrah antara safa dan marwah 7x kerana Allah taala”



Starting point is here... Juga bermula dengan istilam seperti tawaf. So marilah kita jalan-jalan lagi sambil berzikir mengingati Allah.




Terdapat tiang-tiang hijau (beberapa langkah setelah turun dari bukit safa). Tak salah aku itu tanda sudut rukun hajarul aswad. Antara tiang hijau tuh lelaki disunatkan berlari anak sambil membaca doa. Awek-awek yang cun ni cukup lah sekadar berdoa dan berzikir. Tempat mustajab doa. Satu pusingan saie dalam 450m * 7x pusingan = 3km.





Mesti habis di bukit marwah. Mana leh ikut short cut. Batal ler..
Last rukun umrah hendaklah bertahalul ( bergunting ). Lelaki disunatkan bercukur. Selalunya kat bukit marwah lg org dah cepat2 tahalul. Takleh tunggu.



Alhamdulillah selesailah sudah umrahku yang pertama di bulan yang penuh barakah ini. Esok ibadah lain pula menunggu, insya Allah.


Berdiri setentang dengan rukun hajarul aswad


Dah settle umrah baru la leh sahur untuk berpuasa. . Boleh panggil hajjah junior tak? Dah tahallul maka terlepaslah aku daripada pantang larang dalam ihram yang sampai 13 list tuh.

Tuesday, October 21, 2008

Mengisi hari-hari di Tanah Suci Makkah

21 - 29 SEPTEMBER 2008 (21-29 RAMADHAN 1429H)

Sebuah hadis meriwayatkan bahawa satu umrah yang dikerjakan dalam bulan Ramadhan adalah sama seperti satu haji pahalanya. Sebab itu terlalu ramai orang berkunjung ke Makkah dalam bulan ini. Kami mengisi hari-hari kami dengan solat terawih dan tahajjud ( bermula 10 terakhir ramadhan). Kami diimamkan oleh Imam Abdul Rahman al-Sudais. Suara yang mendayu memukau hati kami dengan penuh keinsafan.

Berbuka puasa dan beribadat di Masjidil Haram

Kami tidak risau dengan makanan berbuka kerana disini sentiasa tersedia juadah berbuka seperti buah kurma ( fresh dates), air zam-zam, roti dan qahwa Arab. Rezeki memang murah dan ramai yang bersedekah. Waktu berbuka dalam 7 minit je. Tapi lapar jugak. Lepas solat jemaah kami terus ke hotel menikmati hidangan. Maghrib dalam pukul 6.20pm. Isya dalam pukul 8 lebih juga.
Bergegas ke masjid semula berjemaah isya dan terawih. Terawih (di Mekah dan Madinah) dilakukan dengan 20 rakaat. Witir selepas tahajud – 10 mlm terakhir. Tempoh hampir-hampir 3 jam. Antara setiap solat tiada selawat dan kesemuanya bersambung-sambung. Kami hampir tidak dapat mengira sudah berapa rakaat yang telah dilakukan. Setiap malam satu juzu’ perlu dihabiskan.

Ganti Imam

Setiap 10 rakaat akan berlaku pertukaran imam. Daripada situ lah kami tahu jumlah yang telah dikerjakan.Sementara menunggu tahajud ( bermula 1 pagi), kami mengisi waktu itu untuk berehat sebentar (teguk zam-zam) dan menunaikan tawaf sunat. Tak la mengantuk sangat. Buat tawaf tak penat sangat berbanding saie. Mungkin seronok pandang kaabah depan mata.

Qiamullail di Makkah

Ibadah malam memang panjang. Solat tarawih 20 rakaat tidak diikuti dengan witir. 8 rakaat tahajud + 3 rakaat witir bermula (2 rakaat dgn 1 salam). Tahajud sahaja 3 jam dan qunut Nazilah yang panjang dibaca selepas tahajud. Tahajud ini disekalikan dengan tasbih kerana ruku’, i’tidal serta sujud mengambil masa kira-kira 3 minit. Kami perlu peka dengan sujud sajadah / tilawah. Ada juga kelihatan arab disini yang sambil solat memegang al-Quran – mengikuti bacaan imam.

Ada masa juga jemaah mengantuk. Tengah berdiri hampir tersungkur. (aku pon sama..). Bacaan yang terlalu panjang tidak mematahkan semangat aku untuk habiskan juga tahajud malam itu. Suhu agak panas juga walaupun malam. Berjurai-jurai peluh kalau tak dapat tempat air-cond. Beginilah kami mengisi malam-malam kami di sini. Setelah tahajud dan Subuh barulah kami berangkat pulang ke hotel (200m drp masjid). Memang aku akui ramai yang nampaknya tak cukup khusyu’. Mungkin keadaan yang sesak dan masalah kesihatan e.g. batuk, demam. Alhamdulillah walau pada awalnya di Madinah aku sakit teruk tp di sini aku mampu beribadat dengan baik.

Tiada tempat penginapan

Masjid dah macam hotel. Lumrah disini. Biasanya jemaah dari India dan Pakistan. Memilih tandas awam terdekat untuk dapatkan kemudahan air. Beralaskan kepingan kotak, kertas dan selimut tabal. Menjimatkan. Tiada pula halangan oleh polis / pihak keselamatan.

Suasana di Makkah dalam bulan Ramadhan


Pada akhir Ramadhan, suasana di Makkah memang padat. Berjalan pun berselisih bahu. Tak boleh marah-marah, masing-masing kena cukup memahami. Ada juga jemaah yang langkah ketika aku sedang bersujud. Perkara biasa. Memang kasar, tapi bila kita berlembut dengan orang arab ni, dia baik sangat. Marah pun tak lama. Sempat mengenali seorang jemaah dari Eutopia.Walaupun cakap mcm itik dan ayam tapi aku dapat rasakan keikhlasan hati dia. Bila aku tak dapat roti, dia usahakan untuk aku. Dia pastikan apa dia dapat aku pun dapat juga. I miss Mekah and Madinah so much.

Malam Lailatul Qadar

Malam 27 Ramadhan dianggap malam Lailatul Qadar. Imam membaca penuh syahdu. Imam Abdul Rahman al-Sudais menangis baca ayat. Qunut jer 20 minit. Ma’mum turut menangis teresak-esak. Mereka faham bahasa arab. Lupa kemeriahan hari raya di kampung halaman. Bagi aku segala kebahagiaan di sini. I feel like home. Solat tarawih menghabisi bacaan al Quran. Malam 27 memang tenang, sejuk je pada siang harinya. Aku tidak berhenti berdoa moga Allah ketemukan aku dengan malam ini.

Menunaikan Umrah Di Bulan Ramadhan

Sambil menziarahi tempat bersejarah di kota ini, kami bersedia dengan pakaian ihram supaya dapat menunaikan lagi umrah di miqat ketika lawatan. Lazimnya kami menunaikan umrah pada waktu siang kerana malamnya diisi dengan solat dan tahajud. Aku dah menangis kat Tana’im sebab khuatir aku tak mampu menunaikan tawaf dalam keadaan panas terik mencecah 45 darjah. Saie tak kisah sgt sebab dalam bangunan.Kuasa Allah, walaupun panas terik terasa itulah tawaf paling mudah bagiku.

Menyambut Aidilfitri Di Makkah

30 SEPTEMBER 2008


Kami sambut aidilfitri dulu sebelum mereka di malaysia.! hehe. Malam tuh lagi aku dah sms keluarga dan kawan. eksen..hehe!

Walaubagaimanapun kemeriahannya tak sama seperti di Malaysia. Disini terlalu sayu meninggalkan bulan baraqah ini. Awal pagi kawasan masjidil haram terlalu sesak. Sampai kat depan lobi hotel yang sejauh 200m dari masjid pun penuh masyarakat islam melakukan solat sunat aidilfitri. tak cukup solat di kawasan masjidil haram, mereka yang bersolat di luar kawasan saja 2x ganda ramainya. jutaan umat menghadap kaabah tika ini.


mama didepan multazam setelah selesai solat sunat aidilfitri



Kami balik ke hotel dan menjamu selera. wow..ada sate di makkah..hehe.. tak byk aktiviti yang kami lakukan cuma ke masjid untuk bersolat. Minta ampun pada mama dan makcik maznah serta seluruh jemaah umrah yang lain.

Selamat tinggal Baitullahil-Haram

2 Oktober 2008


Sabda Rasulullah,

Ertinya, " Tiada seorang pun boleh meninggalkan Baitullahil-Haram melainkan akhir tempohnya di Baitullah dengan setelah tawaf wada."

Ingatan mutawif segala yang wajib perlu dilaksanakan sebelum berangkat. Kasut aku cuci bagi memastikan tiada batu yang melekat di tapaknya. Malam itu aku telah melakukan solat sunat istikarah meminta petunjuk jika ada dam yang aku kena selesaikan sebelum balik. Jika tidak menjelaskan dam, jemaah harus pulang semula ke mekah bagi melangsaikannya walaupun telah tiba di malaysia. Berat tuh. Alhamdulillah tuhan beri petunjuk dengan kelapangan dada. Bagi aku, biarlah dibayar lebih, janganlah kurang.

Aku sempat memandang kaabah buat kali terakhir. Menangis macam budak kecil. Sayunya sungguh terasa seperti saat meninggalkan madinah. Ya Allah, janganlah Kau jadikan ziarahku ini ziarah yang terakhir. hampir 2 jam aku menatap kaabah tanpa henti berdoa merayu janganlah ini yang terakhir bagiku. Rezekikanlah aku untuk laksanakan haji pula setelah aku mampu. Kami meninggalkan Makkah jam 2.00pm menaiki bas yang sarat dengan beg dan air zam-zam.

Kami melalui pintu gerbang kat laluan highway Makkah - Jeddah. Replika papan rehal dengan senaskah al-quran. Cantik betul. Ini first time aku nampak sebab malam dari madinah aku dah tertidur keletihan dalam bas dan gelap malam masa tu. Kami tiba di Jeddah Airport sejam kemudian. Gambar ini ehsan daripada saudara azlie dgn clear shot daripada camera dia.

Dugaan Terakhir
Tiket kami pukul 7.00pm. Ada masa lagi. Beg punya lah banyak. Kasihan mutawif menguruskan beg-beg kami. Berpeluh-peluh. Aku kagun dengan ketangkasan mereka. Bertanggungjawab. Aku terfikir nak tukar baju sebelum tiba di malaysia nanti. 24 jam pakai baju yang sama tak sanggup aku tadi dah berpeluh sungguh. Di tandas, aku jadi marah bila sikit-sikit pintu aku diketuk mak arab. Berkali-kali. Sabar lar tunggu giliran, marahku. Bila aku keluar takde orang pun yang berebut nak masuk. Peliknya. Rupanya ada hikmahnya di sebalik ketukan bertalu-talu tu. Mama dan makcik maznah dah kelam kabut cari aku sebab dah sampai masa kami masuk ke terminal.

Tiba-tiba aku DITAHAN IMIGRATION. pak arab tuh tak bg aku masuk sebab dalam passport aku ada tulis nama mahram. peliknya mama dan makcik maznah tak ada pon tumpang mahram. napa tetiba aku ada. aku dah betul-betul panic. dugaan apa pula kali ni. kenapa selama nih aku tak perasan.

aku kena cari sampai dapat mahram aku tuh. kenal pon tidak..Ya Allah, takkan aku tak boleh balik..! Kenapa aku tak tahu pasal tumpang mahram masa kat KLIA? Mana aku nak carik nama yang tertulis dalam passport tu? Bagaimana kalau mahram yang aku tumpang tu dah masuk terminal..??!!

Mutawif aku semua dah panic gak. Ya Allah, tolonglah aku...Ampunilah aku.. Pada mulanya, keluarga Ayu (juga jemaah umrah kumpulan kami) mahu menumpangkan aku sebagai mahram tp tak lepas gak sebab dalam pasport nama orang lain. tiba -tiba seperti satu dorongan untuk aku pergi menemui seorang lelaki yang kebetulan baru nak cop passport. Subhanallah... Lega aku bila dah jumpa Uncle tuh. That's him..! Cepat-cepat dia ambil passport aku mintak pak arab tuh cop sekali. dia bitau pak arab tuh dia mahram aku. Mulanya pak arab tuh pun blur tp nasib baik tak byk tanya. takkan mahram sendiri pun tatau, mungkin itu yang difikir pak arab tu.

Alhamdulillah, mama dan makcik maznah peluk aku kuat lepas tu. Uncle tu pun kesal dengan apa yang berlaku kerana kami langsung tak diberitahu semasa passport kami diedarkan ketika di KLIA dulu. Aku syukur betul tiada apa-apa lagi halangan. Jemaah umrah lain pun memelukku tanda syukur. Ayu hanya senyum memandangku. Berkali-kali aku ucapkan terima kasih pada keluarga Ayu kerana support aku. Terlentok-lentok aku dan ayu tidur bersebelahan kepenatan. Selamat tinggal Jeddah, selamat tinggal Makkah...