Monday, October 25, 2010

mendalami kitab-kitab ulama terdahulu

hati ni terbuka pula nak belajar serius kitab-kitab ulama terdahulu. tertanya-tanya juga di mana tempat yang sesuai. tak kisah la secara formal atau tidak. kak rosnani bercadangkan aku jumpa ustaz fuad, antara guru yang menguruskan pertubuhan murid-murid kitab turath negeri melaka. kelas pengajian dewasa yang terfikir di fikiran. rugi benar rasanya kalau tak menuntut. dh la tinggal di melaka. dari dulu lagi melaka ni merupakan pusat penyebaran islam di nusantara. sampai sekarang masih banyak tempat menuntut ilmu agama. nak kata jauh sangat tak sampai setengah jam perjalanan. hisy rugi rugi.

daripada pengalaman lepas menuntut kitab ulama-ulama, kitab-kitab lama ni lagi best belajar. direct to the point. setiap point tu detail. tapi mesti kena belajar berguru. setakat baca je memang tak faham. tapi mungkin org yg dah memang aliran agama mudah la faham berbanding aku yg aliran circular. sebenarnya satu challenge juga awal-awal nak membiasakan diri dengan perkataan dan ejaan jawi lama. maklumlah aku dari aliran circular, english merupakan medium utama subject course aku. kononnya bangga la dapat menguasai international language, tapi bila difikir balik esok-esok dalam kubur Allah tanya dalam english ke?

tertekan juga pada awalnya. nak sebut nama kitab pun tak reti. tulisan jawi bercantum-cantum. berapa tahun dah tinggalkan bacaan dalam jawi ni. adui jahil sungguh. tapi bila dah mendalami terasa dada ni berisi. rasa tak lengkap pula bila tak diteruskan. hati mula rasa keras bila ditinggalkan. kitab-kitab lama ni pastinya menjadi bahan rujukan lecturer2 kat universiti. yang paling aku suka belajar style pondok ialah kaedah pengajaran yang dibuat. membaca dan membahas isi kitab dari kulit ke kulit. ia tidak tertumpu pd satu-satu topik khusus dalam kitab-kitab tertentu macam universiti sytle tetapi lebih kepada cara pengajian tradisi (menghabiskan sesebuah kitab). jadi, kita akan faham dengan lebih jelas. tak faham leh direct tanya tuan guru, lagi senang.

yang bestnya kitab-kitab ni murah. rm2-rm5 pun leh dapat. tp depends la kalau beli yang satu set memang la beratus harganya. berbanding dgn buku-buku IT aku dulu, beratus gak sebuah. dengan course fees lg. ribuan gak abis utk belajar IT je. demi memperbetulkan ibadat dan memperbaiki hubungan kita dengan Allah, apa salahnya pengorbanan dari segi kewangan, masa dan tenaga. apa yang aku faham, kita kena kuasai ilmu ni secara hafalan yang mendalam baru leh jawab sebarang situasi atau persoalan.

Wednesday, October 20, 2010

Berbezanya

bila dah mula study kat UM nih rasa rindu la pulak kat MMU. MMU tak byk faculty, tapi kat UM besarnya..berapa kali den sesat jalan. anyway, style kat UM nih memang tak sama mcm MMU. obviously aku pun amik islamic studies. mana nak sama dgn course yang dulu.. yg gila-gila mcm MMU. di Akademi Pengajian lslam, sumer bertudung labuh, pakai stokin, menutup aurat lengkap, bersongkok bagi lelaki..kat MMU pakai skirt pun tak ada sapa nak larang. Mulanya sakit gak kepala aku nak membiasakan diri. Dari segi pengajaran, tak sama seperti aku belajar secara tidak formal di masjid-masjid dan surau yang menggunakan kitab-kitab lama dan bertulisan jawi lama. Belajar dari kulit depan hingga kulit akhir. Menghafal hukum hakam adalah kemestian baru boleh apply. Di universiti lain pula caranya, setiap modul diambil sedikit-sedikit bahagiannya dan diterangkan dalam lecture hall. baru la aku faham. selama nih aku ambil pengajian circular, tak boleh nak agak bagaimana pengajian islam.

Saturday, October 2, 2010

Aku diuji dengan pilihan

Suatu ketika
diri ini diuji dengan tiada pilihan
tiada keupayaan untuk menerima kebaikan
dan menolak sebaliknya
Tatkala ini
aku amat menyedari
setiap pilihan yang baik
pasti tidak memudaratkan
“Aku berlindung dengan Allah!” itulah seharusnya jawapanku
agar tidak gentar dalam membuat keputusan
ikhlaskanlah hatiku ini
dalam menerima sekeping hati
untuk berteduh di bawah keimanan
bukan enak untuk sebuah kecenderungan nafsu
jika urusanku ini baik bagi ketentuan-Mu
maka takdirkanlah untukku
tenangkanlah hatiku dengan takdir-Mu
catatan nurul masliza rosli