Wednesday, December 22, 2010

Memburu Cinta Suci dan Agung

Aku tertarik dengan statement daripada buku "Isteri yang Disayangi dan Menyayangi", yang dikarang oleh Khairunnisa Ghazali terbitan Darul Nukman,

Cinta selalu membuatkan kita lupa dan lalai. Buktinya, kita hanya cinta dan berterima kasih kepada suami atau isteri yang memberi layanan baik menyayangi diri kita, tetapi kita lupa berterima kasih kepada Tuhan yang mendorong suami atau isteri kita itu bersikap baik dan sayang kepada kita. Malah, sedikit nikmat yang kita perolehi dari kebaikan suami atau isteri kita itu, sering juga membuatkan kita lupa pada lautan nikmat yang kita kecapi tidak putus-putus dari Allah.


Tetapi dalam realiti yang berlaku, tidak ramai yang mahu bersungguh-sungguh "membalas" cinta Tuhan. Allah berfirman maksudnya: "Sedikit sekali dari hamba-hambaKu yang bersyukur." (Saba':13) "


Cinta kepada Allah itulah datangnya rasa nikmat dan lazat di dalam hati dalam memperhambakan diri kepadaNya, menunaikan segala yang diperintahkan dan menjauhi segala yang dilarangNya, seterusnya menjadi benteng yang membuatkan hati menolak unsur-unsur cinta yang bukan berlandaskan cinta kepadaNya.


Mengenal dan mencintai Allah akan membawa kepada rasa rindu untuk bertemu denganNya. Cinta kepada Allah mampu menjana cinta yang lebih murni dan mendalam kepada sesama makhlukNya. Imam Ghazali dalam kitabnya, 'Ihya Ulumuddin' mengungkapkan seperti berikut:
"Bila kecintaan seseorang kepada Allah telah menjadi kukuh nescaya akan muncul watak perasaan suka membantu dan menolong, serta mengutamakan orang lain daripada dirinya sendiri, bersedia untuk membelanjakan segala yang dimilikinya daripada harta, jiwa dan nasihat yang baik."


Tak terhitung bukti cinta Allah kepada manusia, bila kita mahu membuka mata, telinga dan seluruh indera yang kita miliki berikut dengan namanya perasaan.


Allah juga tidak pernah segan untuk memberikan pertolongan ke atas umatNya yang memerlukan. Bukankah ini adalah salah satu bukti dari rasa sayang dan cinta Allah?

0 comments: