Monday, January 17, 2011

Apabila kami mendongak ke langit

Lama juga kami tak bertemu. Tersenyum dia dari jauh memandangku. Semakin redup mataku memandang wajah sahabatku ini. Dulu setiap saat dia berada dekat denganku. Dia 'kalendar' aku. Kami duduk bersama di suatu tebing bukit, di atas hamparan rumput hijau sambil mendongak memandang langit yang gelap pekat itu. Angin malam membelai wajah kami, membawa kami pergi jauh bersama perasaan yang bercampur baur.

"Lamanya tak duduk macam ni. Dulu masa kat kampus, selalu je pergi camping. Seronoknya!" Dia memulakan perbualan.

"Aku pun sama." Aku diam sedetik. Dia pun diam. Aku menarik nafas dalam sebelum menyambung kata-kataku. "Dayah, mana kau pergi? Kenapa aku telefon selama ni kau tak nak jawab. Aku sms kau tak balas. Kenapa? Aku perlukan kau, tolong jangan tinggalkan aku." Ada sedikit kemarahan di penghujung kata-kata itu.

"Sorry sangat-sangat. Aku tak boleh nak balas, kredit aku dah habis." Ada sesalan daripada ungkapannya. Aku tunduk memandang rumput, menggeleng kepala. Kesejukan mula terasa apabila terdedah kepada deru angin yang sejuk.

"Kau faham apa yang aku rasa. Kita sama-sama ada masa di surau tu kan. Kita sama-sama mendengarnya. Kita sama-sama mengenalinya. Kita sama-sama melihat keadaannya. Dan kita selalu bercerita tentangnya." Dia mengangguk."Ya, kita sama-sama ada masa tu."

"Jadi jangan tinggalkan aku! Kau lebih faham apa aku rasa!" Aku mula mengenggam jari-jemariku, geram.

Dia memandang wajahku. Tangannya mengusap bahuku.

"Kau kena lawan. Jangan mengalah."

"Sampai bila aku akan diuji sehebat ini? Sampai bila penganiayaan terhadap aku akan berakhir? Makhluk ni ingat dia boleh kawal kita, Khalifah Allah? Siapa dia nak menghalang kita melakukan setiap ibadah?"

Dia hanya mendiamkan diri mendengar luahan marah aku.

"Sekurang-kurangnya arwah akak dah tau bila dia akan bertemu Allah kan. Tapi kita?" ujarku.

"Betul tu. Dia sempat tengok anak-anak dan suami. Kita ni entah macam mana la keadaan kita, Mas. Entah sempat ke tidak. Kau dah pernah tengok muka arwah?"

Aku mengangguk. "Cantik orangnya. Lagi aku ingatkan arwah akak, lagi aku sedih."

"Yalah, kita pun dah dengar kat surau tu tentang arwah kan," kata sahabatku.

Aku mendiamkan diri. Mata mendongak ke langit menghalang air mata dari menitis. Menarik nafas sedalam-dalamnya. Cuba mengingati setiap kata-kata yang pernah aku dengar. Cuba mentafsir setiap maksud di sebalik qada dan qadar yang telah Allah tentukan. Jika ini hakikatnya, aku serahkan jiwa dan raga jika ini ketentuanNya. Aku tidak akan sama sekali mengalah.

Belayar berbelok-belok
Sauh dibongkar di tempat tenang
Yang tinggal hati tak elok
Yang pergi hati tak senang

Saat tenang ini, ungkapan lirik yang indah bermain diminda.

Dekat padaMu, itu rinduku
Setiap kataku, Kau pun menunggu
Tak kusangka, kutemukan
Satu kasih, yang abadi
Kini ku datang
Dan kubawa hidupku
Memandang wajahMu, mengikuti kebaikanMu
Mengejar hadirMu, di dalam hidupku
Membawa sembahku, menyatakan kebesaranMu
Mengejar hadirMu, di dalam hidupku
catatan nurul masliza rosli

0 comments: