Friday, August 6, 2010

Once Upon A Time in Bintulu (Sebauh) - Day 2

Seawal 6.30 pagi kami memulakan perjalanan melalui jalan Bintulu-Sebauh yang mengambil masa 40-50 minit. Persekitaran yang segar menawan hati aku. Aku sukakan nature.



Destinasi pertama kami ialah SK Sebauh. Apa aku buat kat sini? Aku pun tak tahu kenapa aku berada di sini sebenarnya. Yang aku tahu, aku nak pergi tempat baru yg tak pernah aku sampai. Setiap masa daripada mulut dia bercerita buat aku terdetik untuk hadir.

Seringkali aku bertanya, apa yang menarik disini sebenarnya?

Owh, rupanya anak-anak kecil SK Sebauh dah menunggu tuan guru mereka untuk pelajaran fardu ain pagi itu. Mendengar ayat Al-Quran awal pagi menguntum senyuman di wajahku. Tak sangka ada rezeki aku dapat menghadiri kelas ini walau hanya beberapa jam.

Mereka menarik perhatian aku dan berjaya mengetuk perasaan aku terhadap sesuatu.
Ya.. ini yang aku cari selama ini.




Meninjau kelas-kelas mereka ala-ala nazir kementerian pendidikan. muka yang serius menunjukkan bakat terpendam. oh tidak.. aku tak reti serius-serius sangat.

Asrama puteri SK Sebauh.
Tempat ini yang aku nampak dulu lepas 'lari' dari kelas fardu ain.


PPD Sebauh yang hanya tak sampai beberapa meter di kawasan sekolah yang sama?
Oh tidak!
Perkara ini menjadi tekanan hebat jika berlaku di sekolahku..

Kami berjalan menerusi sungai yang lebar dan singgah di beberapa tempat yang agak mencuri perhatian. Rumah plywood. Tak sangka harganya agak mahal dan seperti tidak setimpal dengan pembinaannya.


Kami singgah menikmati Teh "C" untuk sarapan pagi. Pekena juga mee goreng yang agak enak sebagai pembuka selera.





Menyelusuri sungai di sekitar tempat ini menyeronokkan aku. Bukannya tiada sungai di semenanjung. Tapi percutian kali ini memberi makna yang sangat mendalam.


Petrol Pump Shell




Kilang papan yang besar


Setelah puas menghayati pekan Sebauh, kami pulang semula ke sekolah.
Mata aku memerhatikan pelajar hostel SK Sebauh bersukan mengeluarkan peluh di awal pagi.
Hakikatnya aku lari sebentar dari kelas fardu ain bagi menghilangkan kerisauan aku.
Kenapa risau?
Disebabkan banyak perkara fardu ain yang aku jahil tapi anak-anak kecil di sana lebih pandai daripada aku. Terasa getar jauh di sanubariku.
Suara ustaz mereka ..erm..nak kata garang sangat tak la. Mungkin aku tak biasa.
Pelik aku, sahabatku Teh Zarinah seronok sungguh mendengar.
Aku pun tak faham kenapa aku lari.
Mungkin aku tak sampai hati tengok budak kecil kena marah kut hehe.
Kemudian kami berkesempatan menghadiri pula kenduri tahlil orang melanau. Disini kenduri mereka siang, tidak seperti di semenanjung.
Di sini kenangan yang menyentuh jiwa. Agak erkejut bila diperkenalkan. Perasaan aku? Teramat amat dihargai.
Sempat juga aku melirik mata ketika dia mengusap kepala anak kecil di situ.
Oh Allah, Kau mahu aku menyaksikan sebuah kasih sayang disini bagi membuka semula pintu yang baru hendak dirapatkan.

Ayuh, kita ke bandar Bintulu untuk berehat pula...

0 comments: